mandag 27. september 2010

Øvingsoppgave 5.1 - Tekstskaping med IKT

Hei folkens!
I arbeidet med denne ukens tema har vi fått noen øvingsoppgaver. Dette er da mitt svar på den første øvingsoppgaven.
Å bruke digitale virkemidler som hypertekstualitet, interaktivitet og multimedialitet i undervisningen er en stor ressurs i mine øyne. Det er spennende og motiverende og har bortimot grenseløse muligheter. Ved bruk av hypertekstualitet lar det elevene være med på å skape noe i fellesskap som blir et produkt de kan skryte av til andre. De får en mestringfølelse av å få til noe litt annerledes, noe som ikke er dagligdagskost i skolehverdagen. Det at de får et innslag av noe nytt i undervisningen er en sterk motivasjonsfaktor og kan derfor også øke innsatsviljen. Hyperfortellingen Hvor er professor Wang? som er nevnt i nettleksjonen er et godt eksempel på at også relativt unge elever (5. klasse) kan ta i bruk den digitale kompetansen på en fornuftig og meningsfull måte for å skape noe. Det at de i fellesskap får fylle inn mye av den informasjonen som historien bygger på, gjør at de vil få et eierskapsforhold til historien og vil gjøre dem motivert for å jobbe med den. Det ligger også en rekke muligheter blant digitale virkemidler som lærere kan ta i bruk i undervisningen. Mange nettsider fungerer godt som læringsressurser og kan være nyttige å bruke som en motivasjonsfaktor og interessevekker. I tillegg kan det gi nye innfallsvinkler på arbeidet og vekke kreative evner hos elevene som kanskje ikke kommer like lett uten denne faktoren. Selv har jeg ikke mye erfaringer med læringsressurser på nett, men har vært innom Gyldendals engelsksider, Steps, noen ganger. Dette synes jeg er en god side som tar i bruk både interaktivitet og multimedialitet. Den virker veldig engasjerende og motiverende på elevene og de synes det er en spennende side å jobbe med.
Jeg er en forkjemper for å ta i bruk digitale virkemidler på ulike måter i undervisningen og ser på dette som en stor ressurs. Å ta i bruk slike læringsressurser er også en god måte å inkludere den digitale ferdigheten på i undervisningen og er en god måte å jobbe på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar